Jak dbać o głos?
Zawód telemarketera wiąże się z bardzo intensywnym eksploatowaniem narządu mowy. Głos jest narzędziem niezbędnym w tym zawodzie, dlatego też jest często nadwyrężany. Struny głosowe są bardzo delikatne i jakiekolwiek ich przeciążenie grozi ryzykiem infekcji, bólu, alergii, a nawet zapalenia. Zdarza się przy tym, że telemarketerzy rozmawiają przez osiem godzin niemal bez przerwy, łatwo zatem narazić się na nieprzyjemne dolegliwości.
Co w związku z tym robić, by ich uniknąć i w jaki sposób dbać o głos? Przede wszystkim należy prawidłowo nawilżać struny głosowe, a więc pić dużo wody – ale nie gazowanej i słodzonej, najlepiej mineralnej. Napoje nie mogą być również zbyt zimne, najlepiej aby miały temperaturę pokojową. Warto zrezygnować również z produktów mlecznych i zbytniego objadania się.
Trzeba też zwracać uwagę na stan powietrza w pomieszczeniu – zbyt suche bardzo negatywnie wpływa na aparat mowy. W takim wypadku pracodawca powinien zainwestować w odpowiednie nawilżacze powietrza.
Na kondycję głosu negatywnie wpływają także używki takie, jak kofeina, alkohol lub tytoń – warto z nich zrezygnować lub pomyśleć o możliwości ograniczenia spożywania szkodliwych substancji. Z pewnością podziękuje nam za to nie tylko głos, ale i cały organizm.